divendres, 1 de novembre del 2019

La panera dels tresors

Durant el primer any també es poden fer propostes lúdiques que aportin aprenentatges.

Tot és nou per els bebès i un cop es descobreixen les mans i augmenta la seva mobilitat, l'exploració i manipulació d'objectes és la manera com comencen a conèixer el món que els envolta.

La panera dels tresors és un recurs molt interessant i fàcil de preparar, adequat entre els 6 i els 10/12 mesos, moment en que la musculatura ja té la força suficient per mantenir-se assegut.
Va ser ideada per Elinor Goldschmied per tal d'afavorir el desenvolupament de l'infant.

Teniu curiositat per saber de que es tracta? Si continueu llegint en podreu saber una mica més.

Consisteix a omplir una cistella amb un seguit d'objectes comuns i quotidians de diversos materials que ofereixen un gran nombre d'estímuls als petits.

Material necessari
  • Contenidor → una cistella de vímet dur d’uns 35 cm de diàmetre i uns 8 cm d’alçada, sòlida, plana, estable i sense nanses, ja que el nen/a s’hi ha de poder repenjar sense perill que se li tombi.
  • 60/80 objectes variats de materials diversos
    •  Naturals: pinyes (obertes sense pinyons), petxines, cargol de mar, castanyes, carabasses seques, closca de coco, fruites (llimona, poma, taronja, mandarines, magrana...), taps de suro, una esponja natural, plomes grans, pedra tosca, escorça d'arbre, etc.
    • De materials naturals: pinta d’os, calçador d’os, cabdell de llana, brotxa d’afaitar, raspall de dents, teixit de ràfia, cistellets, etc.
    • De cartró: Bloc petit amb espiral, paper vegetal, rotllo de paper higiènic, postals amb imatges conegudes, caixes.
    • De roba, goma, pell: moneder de pell, tub de goma, roba de vellut, nina de drap, braçalet de pell, manyoc de cintes de colors, bossetes de roba amb herbes aromàtiques (romaní, farigola...), pilota de tennis, etc.
    • De fusta: castanyoles, capses petites, flauta de bambú, penja-robes, tambor, anella de tovalló, cullera, bobines, sonalls, bol, plat, etc.
    • De metall: cullera, motlles de pastisseria, colador, cadenes grans de diferents gruixos, timbre de bicicleta, triangle musical, joc de claus, xiulets, campana, caixes, etc.

A l'hora de recopilar els objectes, hem de tenir presents certs aspectes:

   - és millor no incloure objectes de plàstic (aquest material aporta pocs estímuls) 
   - han de ser fàcils de netejar
   - no han de suposar cap perill
   - no han de ser més petits que una nou gran
   - procurar que el nombre d'objectes de cada material sigui equilibrat

S'han de presentar d'una manera atractiva i renovar els objectes quan es comencin a deteriorar.

El menut ha de jugar sense la nostra intervenció, d'aquesta manera deixarem que sigui ell qui esculli els objectes segons les seves preferències i els explori llepant, sacsejant, acaraonant, etc.
Nosaltres, els adults, hem d'actuar d'observadors. La nostra presència els hi aportarà seguretat i confiança per explorar el material.

La panera no ha d'estar sempre a l'abast de l'infant i s'ha de col·locar en un lloc segur i confortable.

Que afavoreix?
  • Manipulació
  • Exploració
  • Descoberta
  • Moviment corporal
  • Concentació
  • Atenció
  • Cordinació ull, mà i boca
  • Desenvolupament del sentits:
    • tacte → textures, pesos i formes.
    • gust → sabors
    • olfacte → olors 
    • oïda → reconeixement de sons en sacsejar i/o colpejar els objectes.
    • vista → percepció de colors, forma, mida i lluentor.

Bona descoberta petits exploradors!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada